lørdag 6. august 2011

Høner og Rema 1000

Denne artikkelen ble plutselig aktuell  igjen.

Frittgående og lykkelige Høner
Fra Oppland Arbeiderblad, Herb
Markedsføring er en merkelig greie og her er en liten historie om hvordan utsøkte triks fra dyktige reklamefolk setter følelsene i sving og skaper “riktige” illusjoner.

Det er søndag formiddag og klart for frokost. Jeg står ved benken på kjøkkenet og leser følgende på en pakke med egg fra Prior; "Solegg fra frittgående norske høner."  Dette er vakkert og jeg kjenner at jeg gleder meg til at et speilegg av typen Solegg skal lyse mot meg fra en tallerken. I et glimt av fryd ser jeg for meg et antall særdeles lykkelige høner, som fritt spankulerer i morgensola etter å ha utført dagens arbeid (lagt egg). I bakgrunnen skimter jeg et fint lite (høne)hus der hønene kan være når regnet setter inn og vinden rusker i fjærdrakten.

Denne søndagen er jeg sammen med min bror. Han henleder min oppmerksomhet til baksiden av lokket på eggekartongen. Det står det med liten skrift:

" ... hva vil det si at en høne er frittgående?
En frittgående høne må, som ordet sier, kunne gå fritt på store arealer innendørs. Det skal være maks 9 høner per m^2. ........."

Dette betyr at på et areal på størrelse med en dobbeltseng (2 x 1.8
meter) vil det være inntil 32 høner!

Det står mer med liten skrift og jeg anbefaler alle å kjøpe en kartong med Solegg, både for å spise eggene og for å lese teksten med liten skrift. Dette var dagens reklame for Solegg fra Prior. Teksten med liten skrift kan, med litt fantasi, brukes i festlig lag.

Mitt poeng er ikke om det er galt eller riktig at det er rom for 32 høner på et areal på størrelse med en dobbeltseng. Det interessante er at Prior gjennom sin markedsføring klarte å skape en perfekt positiv illusjon hos meg - en illusjon som ikke stemmer med virkeligheten!

Dersom vi tar opp hansken fra Prior og overfører markedsføringstrikset til skogbruken kan vi f.eks. skrive "Solskog fra frittgående norske bønder". Her ser vi for oss den frie og lykkelig norske bonden som spankulerer blid rundt i skogen, smiler fra øre til øre, nyter at skogen vokser og gror, er stolt over at skogen renser luft og binder karbon, og i tillegg tjener penger så det griner.

I realitetene er bonden en hardt arbeidende person som jobber fra tidlig om morgenen til langt på kveld for at økonomien i gårdsdrifta skal henge sammen. Økonomien er så dårlig at de fleste tar seg arbeid utenfor gården. Tiden går og bonden glemmer skogen og deretter gården. 
Bonden flytter til byen - til sin nye og lykkelige tilværelse i sitt nye "bur".

Akkurat som illusjonen med soleggene fra Prior stemmer ikke “bonderomantikken” med virkeligheten! Skal vi ta vare på bygdemiljøet i Norge må storsamfunnet delta. Rammevilkårene må være slik at det er mulig å drive næringsutvikling utenfor de store byene. Vi må ikke glemme at det er bonden som skaper de store fornybare ressursene (skogen) i Norge. Dette er ressurser som Norge og verden trenger for å sikre en bærekraftig utvikling, herunder møte de forpliktelser Norge har i forhold til uviklingen av klima på denne sårbare klode.

 Denne artikkelen ble en realitet i samarbeid med min bror Morten og etter en formiddag med mye latter. Morten arbeider i utdanningsbransjen og han har også i dag lagt ut sin versjon av "frittgående og lykkelig som faen" på sin blogg; Dærnt´s Corner.

som Toten Eggpakkeri sier "Skal du ha ferskere egg må du kjøpe ei høne" i lys av dette kunne vi si "Skal du ha ferskere mat gift deg med en bonde"

 ....og vi kan forøvrig også nevne at Prior leverer egg fra morgenfriske høner. Skulle de morgenfriske hønene i tillegg være frittgående har du altså plass til 32 morgenfriske høner i en dobbeltseng. 

1 kommentar: