fredag 3. oktober 2014

Elg jakt og øret med bare henda.

Det lysner over Helgøya

Det er fredag morgen, klokka kimer den er 06.00. Ny dagJ Jeg bor i skriverstugua til far, den er bygget av osp som er plantet av bestefar en gang på 50 tallet.

øret med bare henda!
Det er ennå mørkt ute men jeg kan se det begrunner å lysne over Helgøya å at himmelen er i ferd med å farges rød, det kommer liksom sigende opp før det går over i en blå grå himmel. Kaffen er etter en stund på termosen og jeg på vei ned i bua til de andre. Kl. er 07.00, her sitter brodern, han har alt kokt kaffe og er i gang å planlegge morrasøkta. Det ern Solan som skal finne elg i dag. Hen Solan er ei vederstyggelig god elgbikke. Vi begynner i Skonhovdshaugen i dag. Je trekker post nr.14 som ligg like ved Svartbekken. Brodern som er jaktleder har innført et rettferdig postfordeling, slik var det itte før. Posten je skal sitta på er bygd oppi ei gran, fin beliggenhet med god utsikt til Skonhovdshaugen. På vei opp langs svartbekken så jeg flere øretter på vei opp for å gyte. Akkurat da je skulle passere bekken, fikk je sjå en øret sprelle oppover bekken, jeg kaste meg uti bekken, det ble noen basketak, å for første gang fanget jeg en øret med bare henda. Denne morran ble helt perfekt. Ha en god dag..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar